`Kosten snijden bij inkoop is niet slim`

Bovenstaande titel stond vorige maand in een artikel die ik doorgestuurd had gekregen en nog steeds in mijn hoofd blijft rondwaren. Met name deze alinea goed is blijven hangen “Te veel bedrijven leggen bij hun inkoop nog altijd eenzijdig het accent op kostenreductie. Het leidt slechts tot winstmaximalisatie op de korte termijn. Een bedrijf moet ook aan de inkoopkant op kwaliteit en op duurzaamheid sturen. Daar worden het bedrijf en de samenleving uiteindelijk veel beter van.”

snijden
Een aantal weken na het lezen van het artikel begrijp ik meer waarom het zoveel indruk op me heeft gemaakt. Niet omdat die invalshoek goed aansluit bij de producten die wij aanbieden?
Maar meer en eigenlijk belangrijker is om te vermelden wie hier over heeft nagedacht en met recht dit standpunt ook mag verkondigen. Een kopje als “Duurzaam inkopen leidt tot productvernieuwing”
Daar wordt je toch blij van? Ja tuurlijk hoor ik je denken , zou ik ook zijn als het in mijn straatje past.
Helemaal gelijk heb je, maar het mooiste is dat niet de eerste en de beste is die dit luid mag roepen.
Nee het is Prof. Arjan van Weelde en hij bezet de NEVI-leerstoel voor inkoopmanagement aan de Technische Universiteit Eindhoven.
Om die reden kom ik terug op dit artikel, waarin staat dat de grote bedrijven als Akso, Nestle, Ikea, Unilever etc. een draai naar de goede kant opmaken. Maar je bent toch met me eens, dat als je er goed over nadenkt ook voor kleinere bedrijven met zo een beleid baat bij kunnen hebben?
Lees hier het volledige artikel “Kosten snijden bij inkoop is niet slim”